Doorzoek de website


 

Fotogalerij: Lesopdracht 3: Fotoalbum 1990

 

De familie de Zeeuw ging met de  kleinkinderen een dagje uit naar Neeltje Jans. De planning was om eerst een rondvaart te maken,  de tentoonstelling te bekijken en verder het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk te bekijken. Het was een prachtige dag voor een boottocht met witte wolken en hongerige meeuwen. Oma en opa de Zeeuw wilden samen met de kleinkinderen meer over de Nederlandse “watergeschiedenis” aan de kleinkinderen laten zien en vooral de lange strijd tegen het water …

Opdracht 7

 

Opdracht 1:
Ze gingen een kijkje nemen bij  de Expo Ramp 1953. Onder het kopje Exposities kijk je en luister je mee.  Beantwoord daarna de volgende vragen!                   

 

1.-Wat vertelde de man van de reddingsbrigade?             (fragment 7)

2.-Wat rapporteerde de weerman?                                    (fragment 4)


3. -Wat heeft de  burgermeester  gedaan?    (fragment 6)

De kleinkinderen keken hun ogen uit. Zoiets hadden ze nog nooit gezien: Max!


Kijk mee:
4.-Wat is Max? Hoe zou je in het kort uitleggen aan je vrienden wat “het” is?


5.-Wat is N.A.P?
 

Opdracht 8

Er is een clip over de Deltawerken Ze hebben veel interessante informatie gehoord. Kijk onder het kopje Deltawerken / faq en geef antwoord op volgende vragen:

6-Waarom is de Oosterschelde zo belangrijk?


7-Wat was de bouwtijd van de Stormvloedkering?   

                                                                
8-Kun je stroom opwekken met de kering?        

                                                                      
9-Hoe hoog is het water in 1953 gekomen?    

                                                                     
10-Wordt de kering automatisch gesloten?       

                                                                   
11-Wat zijn de onderhoudskosten van de kering per jaar?                                                 

 

Opdracht 9

Op welke manier houden we Nederland droog?
Bekijk de volgende links en beantwoord de vragen:

12. Wat denken deze leerlingen over de veiligheidsgaranties en de rol van de regering hierbij?


 13. Wat zijn smalle en wat zijn brede duinen?
     
 

14.Wat wordt bedoeld met een kwelder?
    

15 Hoe hoog was de waterstand op 01/02/1953 om 03:30 uur?